- VRIN-principe
- VRIN principle
Volgens de resource based view of the firm bestaat er een nauwe relatie tussen theorieën over houdbare
concurrentievoordelen en theorieën over creativiteit en ondernemerschap. Barney gaat in op de
vraag hoe resources een bron van houdbare concurrentievoordelen kunnen opleveren. Daarvoor
heeft hij de volgende criteria gedefinieerd. Resources van een organisatie dienen:
1. waardevol te zijn in de zin dat ze kansen in de markt kunnen exploiteren en bedreigingen
kunnen neutraliseren;
2. zeldzaam te zijn binnen de huidige en toekomstige organisatie ten opzichte van de
concurrentie;
3. moeilijk te imiteren te zijn;
4. strategisch gezien geen substituten te hebben waardoor ze te vervangen zijn.
Kort samengevat: de resources dienen onder het VRIN-principe (valuable, rare, imperfectly
imitable en non substitutable) te vallen wil er sprake zijn van een houdbaar concurrentievoordeel.
Bron: Drs. ing. S.J. (Bas) Toorenburg
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.