VRIN-principe

 - VRIN-principe
 - VRIN principle


Volgens de resource based view of the firm bestaat er een nauwe relatie tussen theorieën over houdbare concurrentievoordelen en theorieën over creativiteit en ondernemerschap. Barney gaat in op de vraag hoe resources een bron van houdbare concurrentievoordelen kunnen opleveren. Daarvoor heeft hij de volgende criteria gedefinieerd. Resources van een organisatie dienen:
1. waardevol te zijn in de zin dat ze kansen in de markt kunnen exploiteren en bedreigingen kunnen neutraliseren;
2. zeldzaam te zijn binnen de huidige en toekomstige organisatie ten opzichte van de concurrentie;
3. moeilijk te imiteren te zijn;
4. strategisch gezien geen substituten te hebben waardoor ze te vervangen zijn.

Kort samengevat: de resources dienen onder het VRIN-principe (valuable, rare, imperfectly imitable en non substitutable) te vallen wil er sprake zijn van een houdbaar concurrentievoordeel.

Bron: Drs. ing. S.J. (Bas) Toorenburg

Kennisconsult
Laatst bijgewerkt: 06-04-2016
Thema: *niet toegekend*
Dit begrip is gekoppeld aan de volgende thema(s):

Meer over VRIN-principe

Literatuur
(1)
Lessen
(0)
Gereedschap
(0)
Multimedia
(0)
De praktijk
(0)
Experts
(0)
Links
(0)

Verder zoeken naar VRIN-principe

Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.

     VRIN-principe
     VRIN principle
Algemeen
(20)
Literatuur
(28)
Lessen
(9)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(21)
De praktijk
(13)
Algemeen
(15)
Literatuur
(18)
Lessen
(7)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(17)
De praktijk
(14)

Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.