- waardeanalyse
- value analysis
- analyse de la valeur
- Werte Analyse
Een techniek om systemen en ontwerpen te testen, met de bedoeling producten te ontwikkelen die optimaal
(en tegen zo laag mogelijke kosten) tegemoet komen aan gebruikersbehoeften.
Bron: Kennisconsult
Een methode om kosten te besparen, die in 1947 door L.D. Miles bij GE werd
geïntroduceerd.
Deze methode probeert de kosten van materiaal en onderdelen te verlagen in de
upstream-stadia van het ontwerp en de ontwerpevaluatie.
Verschillende afdelingen en functies werken samen op het gebied van
productontwerp, productie-engineering, kwaliteitszorg, productie enz. VA wordt
ook gebruikt voor benchmarking.
Bron: http://www.leanmanagement.nl/
Een systeem dat wordt gebruikt om beslissingscriteria te ontwikkelen
waarbij het belangrijk is om te bereiken dat zoveel mogelijk
van datgene dat per eenheid van een hulpmiddel moet worden
geproduceerd ook met dat hulpmiddel wordt vervaardigd. Het
hulpmiddel kan geld, tijd, materiaal, arbeid, ruimte, energie
enz. zijn. Het systeem is in zoverre uniek dat het op efficiënte
gebruik maakt van kennis en creativiteit en technieken aanbiedt
voor het maximaliseren van de vruchten van die kennis en creativiteit.
Het systeem stimuleert het bepalen van alternatieven die
van toepassing zijn op de toekomstige en de huidige situatie. Dit
wordt bereikt door elke functie, die de gebruiker of de klant
nodig meent te hebben, te identificeren en te bestuderen. Daarna
wordt de kennis en de creativiteit gebruikt om de gewenste
functie te realiseren. Hulpmiddelen worden omgezet in kosten om
op die wijze een directe en zinvolle vergelijking tussen de
alternatieven mogelijk te maken. Het gebruik van de waardeanalyse leidt vaak tot een reductie van de te gebruiken hulpmiddelen
met 15 tot 40%.
Bron: www.angelfire.com/ca/vlietstra/LOGISTIC.pdf
Value analysis is a cost reduction technique which uses organized procedures for the identification of unnecessary cost elements in a component
or product by the analysis of its function (function being defined as that property of the product which makes it work or sell) and design.
source: Michael Armstrong, A Handbook of Management Techniques
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.