balanced scorecard

 - balanced scorecard
 - balanced scorecard
 - carte de pointage équilibrée
 - Balanced Scorecard


Een methode om de prestaties van een organisatie op uiteenlopend gebied te verbeteren door doelen te bepalen, prestatie-indicatoren te definiëren om vervolgens op deze indicatoren te gaan sturen (beleid maken, acties doorvoeren, meten, analyseren, bijstellen, enz.). De Balanced scorecard werd ontwikkeld door Robert Kaplan and David Norton (Harvard Business Review in 1993).
Aan de hand van de scorecard bekijkt een organisatie haar prestaties vanuit vier invalshoeken:
1. innovatief (medewerkersperspectief),
2. intern (effectiviteit),
3. extern (klanttevredenheid) en
4. financieel (aandeelhouderswaarde).
Bron: Kennisconsult


Kaplan and Norton: The balanced Scorecard translates an organization's mission and strategy into a comprehensive set of performance measures that provides the framework for a strategic measurement and management system. The scorecard measures organizational performance across four linked perspective: financialm, customer, internal business process and learning and growth.
source: Michael Armstrong, A Handbook of Management Techniques

Kennisconsult
Laatst bijgewerkt: 10-04-2015
Thema: onderzoek
Dit begrip is gekoppeld aan de volgende thema(s):

Meer over balanced scorecard

Verder zoeken naar balanced scorecard

Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.

     balanced scorecard
     balanced scorecard
Algemeen
(20)
Literatuur
(28)
Lessen
(9)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(21)
De praktijk
(13)
Algemeen
(15)
Literatuur
(18)
Lessen
(7)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(17)
De praktijk
(14)

Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.