- balanced scorecard
- balanced scorecard
- carte de pointage équilibrée
- Balanced Scorecard
Een methode om de prestaties van een organisatie op uiteenlopend gebied te verbeteren door doelen te bepalen, prestatie-indicatoren te definiëren om vervolgens op deze indicatoren te gaan sturen (beleid maken, acties doorvoeren, meten, analyseren, bijstellen, enz.). De Balanced scorecard werd ontwikkeld door Robert Kaplan and David Norton (Harvard Business Review in 1993).
Aan de hand van de scorecard bekijkt een organisatie haar prestaties vanuit vier invalshoeken:
1. innovatief (medewerkersperspectief),
2. intern (effectiviteit),
3. extern (klanttevredenheid) en
4. financieel (aandeelhouderswaarde).
Bron: Kennisconsult
Kaplan and Norton: The balanced Scorecard translates an organization's mission and strategy into a comprehensive
set of performance measures that provides the framework for a strategic measurement and management system. The scorecard measures organizational performance across
four linked perspective: financialm, customer, internal business process and learning and growth.
source: Michael Armstrong, A Handbook of Management Techniques
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.