- abc-indeling
- abc classification
Inventarisatie waarbij de prioriteit door het volume wordt bepaald. Het is een eerste stap om te komen tot een meer individuele benadering van klanten door het maken van een indeling (accountclassificatie).
Een veelgebruikte indeling is de ABC-indeling, een indeling naar 'omvang' die leidt tot een klantenpyramide, opgebouwd uit kleine klanten (C-klanten), middelgrote klanten (B-klanten) en grote klanten (A-klanten).
Een vorm van classificatie van items op belangrijkheid, waarbij de A-items het belangrijkste zijn en de meeste aandacht vragen. De analyse kan breed worden toegepast, zoals op klanten, leveranciers, probleemveroorzakers, enzovoort.
Bron: Kennisconsult.
Een code die wordt gebruikt bij de indeling van hoogwaardige producten.
Producten, die in de "A" klasse vallen maken een klein
(bijv. 10) percentage uit van deze producten, de "C" klasse bevat
daar een groot percentage (bijv. 60) van en de items in de "B"
klasse vallen in de daar tussen in liggende percentages.
Bron: www.angelfire.com/ca/vlietstra/LOGISTIC.pdf
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.