- vijf krachtenmodel van Porter
- 5 forces of competitive position
- Fünf-Kräfte-Modell
Een model dat is ontwikkeld door Michael Porter, waarin wordt beschreven hoe het winstpotentieel van een markt of bedrijfstak kan worden bepaald aan de hand van vijf factoren:
1. de macht van leveranciers;
2. de macht van afnemers;
3. de mate waarin substituutgoederen en complementarie goederen
verkrijgbaar zijn;
4. de mogelijkheid van nieuwe toetreders in de markt;
5. de interne concurrentie op de markt.
Bron: Kennisconsult
Michael Porter's 1979 framework uses concepts developed in micro-economics to
derive 5 forces that determine the attractiveness of a market. They consist of
those forces close to a company that affect its ability to serve its customers
and make a profit. A change in any of the forces requires a company to re-assess
its marketplace.
more
source:
York University
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.