- Hamel, Gary
- Hamel, Gary
Hamel is met zijn compaan Prahalad gefocused op strategie. De wijze waarop men daarmee omgaat vindt hij ver beneden peil. Hij vindt dat visie verkeerd wordt gehanteerd: zou eigenlijk het vermogen om vooruit te zien moeten zijn (maar wie heeft dat?). Hij ziet drie soorten bedrijven: de 'makers', de 'takers' en de 'breakers'. Deze laatste (bedrijven die met conventies breken en nieuwe wegen gaan) vindt hij het meest waardevol voor de vooruitgang. Hij geeft vijf voorwaarden mee voor vernieuwende strategie: passie (bevlogenheid voor nieuwe dingen), nieuwe inbreng (niet steeds dezelfde managers aan het woord, maar ook eens hele anderen, zoals de jeugd of absolute buitenstaanders), nieuwe discussies (niet steeds dezelfde soort gesprekken), nieuwe perspectieven. Hij pleit kortom voor revolutionaire wegen en onortodoxe strategieen. Samen met Prahalad schreef hij 'Competing for the future' (1994), 'Competence-based competition' (1995).
Bron: Kennisconsult
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.