- channel expansion
- channel expansion
De channel expansion theory (CET) is ontwikkeld door Carlson & Zmud (1999) en
beschrijft dat mediarijkheid ook wordt beïnvloed door de sociale context van de technologie.
Percepties ten aanzien van media veranderen indien gebruikers een medium (kanaal) langere
tijd gebruiken en indien anderen het medium gebruiken.
Volgens Carlson & Zmud (1999) beïnvloeden vier factoren de perceptie ten aanzien
van de rijkheid van een medium: ervaring met een medium, ervaring met het onderwerp van
het bericht, ervaring met de organisatorische context en ervaring met andere communicatiedeelnemers.
Als communicatiedeelnemers relevante ervaring opdoen, kunnen zij zogenaamde
‘knowledge bases’ ontwikkelen, die gebruikt kunnen worden om ‘rijke’ berichten effectiever
te decoderen (Carlson & Zmud, 1999). Indien een gebruiker dus meer ervaring opdoet met
een bepaald medium en meer kennis ontwikkelt, is deze beter in staat om ‘rijke’ ontvangen
berichten te interpreteren. Zodoende kan men participeren in rijke communicatie met behulp
van dit bepaalde medium. Dit medium wordt dan door de communicatiedeelnemers steeds
rijker beoordeeld (Carlson & Zmud, 1999). Volgens CET is het ook mogelijk dat
communicatiedeelnemers deze ‘knowledge base’ niet ontwikkelen, ongeacht de ervaring die
zij hebben met het medium. Zij zijn dan niet in staat om deel te nemen aan ‘rijke’
communicatie via dit medium en hun percepties ten aanzien van rijkheid van dit medium
zullen stabiel zijn. Deze communicatiedeelnemers zijn niet in staat om ‘rijke’ boodschappen
te interpreteren en gebruiken een medium niet voor steeds ‘rijkere’ berichten.
Bron: http://essay.utwente.nl/57767/1/scriptieBarnhoorn.pdf
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.