- leercyclus van Kolb
- Kolb s learning cycle model
Mensen verschillen nogal in de wijze waarop ze leren. Leren is op te vatten als een proces dat
uiteindelijk leidt tot gedragsverandering. In dit proces zijn verschillende fasen te onderscheiden, zoals
het verzamelen van informatie, het toetsen van nieuwe inzichten of het nadenken over dingen die je
overkomen. De psycholoog Kolb deed onderzoek naar de fasen in het leergedrag van mensen en hij
vond vier fasen.
Deze vier leerfasen kunnen worden beschreven in termen van de vaardigheden die bij die fasen
horen:
1. Concreet ervaren ('feeling');
2. Waarnemen en overdenken ('watching');
3. Abstracte begripsvorming ('thinking');
4. Actief experimenteren ('doing');
Kolb ontdekte dat mensen geneigd zijn vooral die leerfase te ontwikkelen waar ze toch al 'sterk in zijn'.
Hij pleitte er voor dat mensen ook aandacht zouden besteden aan manieren van leren waarin ze
minder goed zijn. De leercyclus kan dan meer volledig en evenwichtig doorlopen worden, waarbij elke
fase de aandacht krijgt die ze verdient. In een groep zorgt de diversiteit van bijdragen van de
verschillende groepsleden er meestal voor dat dit het geval is.
Bron: Rorink/Klein
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.