- gezamenlijke constructie van betekenis en werkelijkheid
- coordinated management of meaning
- gestion coordonnée du sens
- koordiniertes Management von Bedeutung
De CMM-theorie gaat er van uit dat de context mede bepalend is voor de betekenis die iemand
geeft aan een ervaring. In communicatie met anderen werkt dit dan zo dat men zich eerst
een beeld probeert te vormen van wat er speelt (context) om van daaruit te bepalen welke
betekenis men toekent aan de inhoud van het gesprek en welke gevolgen men er eventueel aan verbindt.
Omdat bij het bepalen van de context meerdere uitkomsten denkbaar zijn, kan dus ook de betekenis en
de daaraan verbonden gevolgen verschillend uitpakken.
Bron: Kennisconsult
The
theory of CMM says basically that persons-in-conversation construct their own
social realities. Pearce and Cronen (1980) believe that CMM is useful in our
everyday lives. People within a social situation first want to understand what
is going on and apply rules to figure things out. They act on the basis of their
understanding, employing rules to decide what kind of action is appropriate.
more
source: University of Twente
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.