media richness theory

 - media richness theory
 - media richness theory
 - théorie de la richesse des médias
 - Theorie der Medienfülle


Theorie die er van uitgaat dat het voor het overbrengen van een boodschap uitmaakt welk medium men gebruikt voor de overdracht. De theorie onderscheidt media op basis van hun mogelijkheden voor feedback, flexibiliteit, taalviariatie en persoonlijke afstemming. Op basis van die mogelijkheden kan men een hierarchie van communicatiemiddelen opstellen van rijk naar arm:
- gesprek;
- telefoongesprek;
- email;
- teksten, zoals brieven, aankondigingen en memo's.
Bron: Kennisconsult


The first assumption of this theory is that organizations process information to reduce uncertainty and equivocality (Daft and Lengel 1986). Uncertainty is defined by Galbraith (1977) as 'the difference between the amount of information required to perform the task and the amount of information already possessed by the organization.' Equivocality is defined as the ambiguity of the task, caused by conflicting interpretations about a group situation or environment. Therefore, when equivocality is high, an individual does not know what questions to ask and when uncertainty is high the group knows the question but lacks the necessary information. In conclusion, as information increases, uncertainty and equivocality decrease.
The second assumption of this theory is commonly used media in organizations works better for certain tasks than others. Specifically, Daft and Lengel (1984) concluded that written media was preferred for unequivocal messages while face-to-face media was preferred for messages containing equivocality.
Daft, Lengel, and Trevino (1987) present a media richness hierarchy which incorporates four media classifications; face-to-face, telephone, addressed documents, and unaddressed documents. The richness of each media is based on four criteria; feedback, multiple cues, language variety, and personal focus. The richest communication medium is face-to-face meetings followed by telephone, e- mail, and memos and letters (Rice and Shook 1990). more
source: University of Twente

Kennisconsult
Laatst bijgewerkt: 18-12-2018
Thema: *niet toegekend*
Dit begrip is gekoppeld aan de volgende thema(s):

Meer over media richness theory

Literatuur
(0)
Lessen
(0)
Gereedschap
(0)
Multimedia
(0)
De praktijk
(0)
Experts
(0)
Links
(1)

Verder zoeken naar media richness theory

Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.

     media richness theory
     media richness theory
Algemeen
(20)
Literatuur
(28)
Lessen
(9)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(21)
De praktijk
(13)
Algemeen
(15)
Literatuur
(18)
Lessen
(7)
Gereedschap
(6)
Multimedia
(17)
De praktijk
(14)

Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.