- principaal-agent theorie
- agency theory
De agency theorie heeft betrekking op situaties, waarbij opdrachtgevers tussenpersonen inschakelen om voor hun rekening bepaalde diensten te verrichten. Deze tussenpersonen kunnen van alles zijn: bestuurders, managers, medewerkers, handelsagenten, enz.
Het probleem kan hier ontstaan dat de belangen van de opdrachtgevers en die van zijn tussenpersonen strijdig zijn en er mogelijkerwijs dus niet gehandeld wordt in de beste belangen van de opdrachtgever.
Bron: Kennisconsult
Theorie die een bedrijf ziet als een netwerk van agentschapsrelaties tussen
principalen en 'agents'.
Bron: http://www.utn.nl/boeken/manaccbegr.html
Volgens deze theorie moet de
organisatie alleen de belangen van de
aandeelhouders behartigen. De
activiteiten worden hoofdzakelijk op
basis van dit criterium beoordeeld.
Bron: Mullins
In economics, the principal-agent problem treats the difficulties that arise
under conditions of incomplete and asymmetric information when a principal hires
an agent. Various mechanisms may be used to try to align the interests of the
agent with those of the principal, such as piece rates/commissions, profit
sharing, efficiency wages, the agent posting a bond, or fear of firing. The
principal-agent problem is found in most employer/employee relationships, for
example, when stockholders hire top executives of corporations.
more
source:
York University
Selecteer hieronder het begrip in de taal waarin u verder wil zoeken. Vervolgens verschijnen de beschikbare zoekvragen voor die taal.
Heeft u opmerkingen/suggesties omtrent dit begrip? Klik hier om deze door te geven.